۱۳۸۸ تیر ۵, جمعه

مطلب پنجم: نكات كوتاه اما مهم

در اين مقاله به جمع‌آوري چند نكته‌ي كوتاه‌تر درباره‌ي انتخابات پرداخته‌ام كه ناهنجاري‌هاي جزيي‌تري هستند ولي وقوع همزمان همه‌ي آن‌ها جالب توجه است. (براي شواهد آماري و علمي اساسي‌تر مقاله‌هاي ديگر (پايين) را مطالعه كنيد.)

- چنان كه كمي پس از اعلام نتايج به تفكيك استان معلوم شد، جمع آراء صحيح و باطله با تعداد كل آراء اعلام شده برابر نيست، بلكه به ميزان 98784 رأي از تعداد كل آرا كم‌تر است. ممكن است گفته شود كه اين تأثيري در نتيجه‌ي انتخابات ندارد، اما مسأله درواقع اين نيست كه آيا اين خطا تأثيري دارد يا نه، بلكه اين است كه اگر اين اعداد واقعي هستند اين خطا چطور پديد آمده است؟ وجود چنين خطايي احتمال ساختگي بودن اعداد را بالا مي‌برد. البته امكان دارد كه اين حاصل چند اشتباه كوچك محاسباتي باشد. به‌هرحال اين موضوع ارزش پيگيري دارد. لينك عكس زير




- چنان كه بارها اعلام شده است در بسياري از حوزه‌هاي رأي‌گيري درصد مشاركت بالاي صد درصد است. اين بدان معنا ست كه تعداد رأي‌ها بيش‌تر از تعداد واجدين شرايط است. اين آمار ابتدا در مورد استان‌هاي يزد و مازندران مطرح شد. آقاي رضايي در يك گفت‌وگوي خبري اعلام داشت كه در تعداد 170 حوزه اين پديده رخ داده است. شوراي نگهبان بعداً وجود مشاركت بالاي 100% را در 50 حوزه تأييد نمود. عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان در اين مورد اظهار داشت كه اين آرا جمعاً به 3 ميليون رأي مي‌رسد كه در نتيجه‌ي انتخابات تأثيري ندارد. به نادرستي اين استدلال در مورد قبلي اشاره گرديد. برخي از اين آرا ممكن است توسط "آراء شناور" توضيح داده شوند، يعني آراء كساني كه در روز انتخابات به شهر مربوطه سفر كرده بوده‌اند. اما اين فرضيه قاعدتاً نمي‌تواند همه‌ي موارد را توضيح دهد زيرا: 1- تعداد موارد بسيار زياد است، و 2- بسياري از اين شهرها درواقع شهرهاي كوچك و غيرگردشگري بوده‌اند.

- آرا با سرعت چشمگيري شمرده و اعلام شدند. نتيجه‌ي شمارش حدود 5 ميليون رأي حدود يك ساعت و نيم بعد از اتمام رأي‌گيري اعلام شد و اين سرعت تا چهار ساعت بعد ادامه داشت. سوسان هايد استاديار علوم سياسي دانشگاه ييل كه در زمينه‌ي نظارت بر انتخابات در كشورهاي در حال توسعه فعاليت داشته است سرعت شمارش آرا را بيش از حد زياد مي‌داند.

- همان‌طور كه در يكي از مقالات قبلي گفته شد رأي آقاي رضايي در نوبت يازدهم اعلام تدريجي آرا از 633048 رأي به 587913 رأي رسيد، كه نه تنها از نوبت قبل كه از دو نوبت قبل‌تر هم كم‌تر است. اين كاهش نسبت به نوبت دهم در نوبت دوازدهم نيز جبران نشد. هيچ‌يك از مسئولين هرگز اين پديده را توضيح نداد. افزوده (با تشكر از خواننده‌ي محترم Purple): گويا يكي از مسئولان دراين‌باره گفته است كه اين يك اشتباه تايپي بوده است. اين توضيح قانع‌كننده نيست زيرا همان‌طور كه گفته شد در مرحله‌ي بعد (يعني مرحله‌ي دوازدهم) نيز آرا آقاي رضايي حدود 607 هزار اعلام شد كه اگرچه بيش‌تر از مرحله‌ي يازدهم است اما كم‌تر از مرحله‌ي دهم (يعني 633 هزار) مي‌باشد. گويا تايپيست محترم تمايل زيادي به اشتباه كردن در آراء آقاي رضايي داشته است.

- آراء آقايان كروبي و رضايي بطرز باورنكردني‌اي كم است (رأي كروبي حتي از آراء باطله نيز كم‌تر است). هيچ نامزد انتخاباتي حتي در دوره‌هاي گذشته چنين رأي اندكي به خود اختصاص نداده است. آقاي كروبي در سال 84، در يك انتخابات بسيار رقابتي و در حالي كه محبوبيت كم‌تري داشت 17% آرا را به خود اختصاص داد. كاهش اين مقدار به حدود 1% ظرف چهار سال باورنكردني است. آقاي رضايي نيز بعداً مدعي شد كه طبق شواهد و با ارايه‌ي شماره‌ي ملي رأي‌دهندگان مي‌تواند حداقل 900 هزار رأي‌دهنده‌اي را كه به او رأي داده‌اند اعلام كند (كه در سايتي براي همين منظور ثبت نام كرده و رأي خود را تصريح كرده‌اند)، درحالي‌كه وزارت كشور رأي آقاي رضايي را حدود 600 هزار اعلام نموده بود.

- هنگامي كه در شب انتخابات نتايج شمارش آرا اعلام مي‌شد تا پايان سيزدهمين اعلام هنوز صحبتي از آراء باطله نبود و جمع آراء اعلام شده براي چهار كانديدا نيز برابر با 100% بود. فقط پس از اعلام نهايي بود كه مقداري حدود 400 هزار رأي باطله نيز اعلام شد. اين برخلاف سنت سال‌هاي گذشته است كه تعداد آراء باطله نيز به همراه آراء صحيح اعلام مي‌گرديد. بعلاوه اين كه جمع آراء چهار نامزد برابر با صد بود به اين معنا است كه وزارت كشور بايد در هر اعلام ابتدا آراء باطله را از كل آراء كسر كرده و سپس نتيجه را براي اعلام بازبهنجار نموده باشد كه كار اضافه‌اي است.

- نتيجه‌ي شمارش آرا به تفكيك شهرستان دو روز بعد از انتخابات اعلام گرديد. نتيجه‌ي شمارش به تفكيك صندوق نيز چند روز پس از آن و پس از اصرار مكرر معترضين از جمله آقاي رضايي روي پورتال وزارت كشور قرار گرفت. حتي پس از چند روز نيز اين نتايج ابتدا براي چند استان و سپس بتدريج براي استان‌هاي ديگر اعلام شد. اين تأخير در اعلام نتايج تفكيكي قابل تأمل است.

- نتايج به تفكيك شهرستان با نتايج به تفكيك صندوق مغايرت‌هاي بسياري با يكديگر دارند كه برخي را در اين وبلاگ و خلاصه‌اي از آن‌ها را در اين خبر مي‌بينيد.


-در برخي از صندوق‌ها تعداد آراء باطله منفي بوده است! يعني تعداد كل آراء از تعداد آراء صحيح كم‌تر است. لينك عكس زير





- در عكس زير مي‌بينيد كه در بسياري از صندوق‌ها تعداد كل آرا 65 عدد اعلام شده درحالي‌كه آراء صحيح بعضاً به چند صد رأي مي‌رسد! لينك عكس زير







- فايل‌هاي وزارت كشور دايم در حال تغيير هستند و با قرار داده شدن فايل‌هاي جديد روي وبسايت اين وزارت‌خانه برخي اعداد تغيير مي‌كنند و برخي مغايرت‌ها برطرف مي‌شوند.

- طبق آمار وزارت كشور، در 11240 شعبه اخذ رأي كه شامل 25% كل شعب مي‌شود، آقاي كروبي صفر رأي آورده است! همين‌طور آقاي رضايي در 4866 حوزه يعني 11% شعب هيچ رأيي نياورده است. در برخي از اين حوزه‌ها آراء باطله نيز صفر هستند. لينك عكس زير




- همه‌ي اين ناهنجاري‌هاي آماري درحالي رخ داده است كه اتفاقات مشكوك بسياري (كه مشروح‌شان در منابع گوناگون موجود است) قبل، هنگام و بعد از انتخابات رخ داد. از اين جمله است حمله به ستادهاي انتخاباتي، قطع شدن ناگهاني و بي‌دليل وسايل ارتباطي بخصوص اس-ام-اس، حضور ناگهاني و بي‌دليل نيروهاي امنيتي در خيابان‌ها، راه ندادن نمايند‌گان كانديداها به حوزه‌ها و غيره كه از حوزه‌ي بحث اين وبلاگ خارج است.

۲ نظر:

  1. در مورد کم شدن آرای رضایی در دو نوبت متوالی، آقای شریفی، معاون ستاد انتخابات کشور (از دقیق بودن اسم و عنوان مطمئن نیستم)در شبکه خبر توضیح داد که اشتباه تایپی بوده و به دلیل حجم کار پیش میاد. یه جا یک دو سه تایپ شده بود که به محض مطلع شدن بلافاصله اصلاح شده.

    پاسخحذف
  2. 1-شما در جمع زدن ها ایرانی های مقیم خارج را حساب نکرده ای
    2-در دوره قبلی که 60% ملت رای دادند هم ما شهر هایی داشتیم که بیش از 100%رای داده اند،در این دوره که 85%ملت رای داده اند بسیار طبیعی است که تعداد شهرستان ها و حوزه ها بیشتر بشود،مضافا این که در شهرستان هایی که بیش از 100%ملت رای داده اند،در کل رای موسوی بیشتر است(به استثنای شهر ری)
    3-خیلی طبیعی است که صندوق هایی که تعداد آرای آنها کم است و در شهر های کوچک قرار دارند به سرعت شمارش بشوند و هر چه به صندوق های شهرهای بزرگ برسیم شمارش کند بشود،در ثانی در بعضی از حوزه های بزرگ تا پاسی از نیمه شب هنوز رای گیری انجام میشده است
    4-آرا دهم و قبل از آن مربوط به فرم 22 و بعد از آن مربوط به فرم 28 میباشد پس قابل مقایسه نیستند
    5-در این باره فقط بگویم که یک ماه قبل از انتخابات در دانشگاه فردوسی رای گیری نمادینی انجام شد و در آن رای گیری آقای کروبی 0.8%رای آوردند و من کاملا انتظار داشتم،مرد حسابی وقتی کرباسچی مسئول تبلیغات کروبی به موسوی رای میده شما چه انتظاری داری؟؟؟
    6-اولا در ادوار گذشته هرگز به این صورت اعلام نمیشد بلکه بعد از حداقل 12ساعت یه خبرایی شنیده میشد،ثانیا در هر اعلام میگفتند که این آرا صحیح اخذ شده میباشد
    7-شما تامل کنید،ما هم میکنیم ولی نتیجه گیری باید منطقی باشد
    8-شما صندوق های سیار را نمیتوانی این گونه حساب کنی،پس چی میگی که مغایرت داره؟
    9-شما لطفا 3تا از این فایل ها رو به ترتیب قرار داده شدن با زمانشون اینجا بذارین تا ببینیم که راست میگی
    10-نیاورده که نیاورده،اینم شد دلیل؟؟؟جایی آرا باطله هم صفر شده؟ممکنه جزو آرا باطله باشن،کسی چه میدونه؟
    11-پس خیال کردی آرا آقای موسوی از کجا اومده؟خب اونایی که راضی بودن به احمدینژاد رای دادن،مخالفان به موسوی،هم چنین بعضی هایی که پشت موسوی بودن با کل نظام مخالف بودن و این خودش باعث گوش به زنگ شدن خیلی از مردم مسلمان شد
    12-مرد حسابی همهء این ناهنجاری هایی که گفتی هیچ کدومش دلیل بر تقلب نیست،مضافا این که آقای موسوی در 90% شعبه ها ناظر داشته،هر گونه خلافی که صورت گرفته باشه،میتونن به سازمان ذیربط مراجعه و شکایت کنند،نمیتونن؟؟؟؟؟
    در آخر:شما با خودت فکر نکردی که برای یک چنین تقلب وسیعی چند نفر باید با هم در سراسر کشور همهکلام باشند و هیچ کدوم از اونها چفت و بسط دهنش شل نباشه تا یه وقت لو بده و قضیه برملا بشه؟شما خیال کردی اصلا یک چنین عضو گیری ممکن باشه؟شما با خودت فکر نکردی که وقتی شورای نگهبان میگه حاضره 10% صندوق ها رو بازشماری کنه،یعنی ما چیزی برای پنهان کردن نداریم اگه پاش برسه حاضرن تمام صندوق ها رو بازشماری کنن؟مگه همین اصلاح طلبا نبودن که قبلا میگفتن اگه بیش از 70% ملت شرکت کنند امکان تقلب منتفی میباشد؟شما لطفا یک سازو کار معقول برای تقلب به چنین وسعتی بگو تا ما با هم بحث کنیم ببینیم ممکنه چنین اتفاقی بیفته یا نه،باشه؟

    پاسخحذف